Телефони для абітурієнтів: (095) 663-76-20, (068) 285-44-00

Філософія ікебани

Дата: 18.10.2018 | Рубрика: Новини

До студентів 2-го курсу Факультету дизайну і реклами та Факультету хореографічного мистецтва із майстер-класом завітала викладачка мистецтва ікебани, асистент професора 1-го рівня всесвітньо відомої школи «Ікенобо» Олена Капранова.

Пані Олена є досвідченим майстром ікебани – мистецтва аранжування квітів. Вона є головою Українського осередку ікебани, радником голови філіалу школи «Ікенобо» в країнах Східної Європи та викладає мистецтво ікебани вже понад 15 років.

Від імені колективу Кафедри філософії майстриню привітала і представила аудиторії завідувач кафедри, доктор педагогічних наук, доцент Катерина Кириленко. «Київський національний університет культури і мистецтв активно впроваджує в навчальному процесі принципи дуальної освіти, яка налагоджує діалог між освітніми закладами і роботодавцями, сприяє розвитку професійних компетентностей майбутніх фахівців. Саме тому викладання курсу «Філософія» в КНУКіМ є професійно орієнтованим. Яскравим прикладом цього є сьогоднішня лекція, яка відбудеться у формі майстер-класу».

На початку зустрічі пані Олена Капранова розповіла студентам про історію появи мистецтва ікебани, яке зародилось на Сході та має тісний зв’язок з релігійно-філософськими вченнями Сходу. В його основі лежить давня японська традиція вшанування богів-духів камі (синтоїзм) шляхом дарування їм на знак поклоніння живих квітів. Ця традиція знайшла підтримку у VII ст. серед буддійських монахів, котрі використовували квіткові композиції як дари для Будди. Із часом цей вид мистецтва розвивався: з’являлись нові форми та види композицій, варіації ікебан з вазами та без них. У давнину ікебаною займались виключно чоловіки, які були, як правило, ченцями у буддійських храмах. Нині ж цим видом мистецтва захоплюються й жінки.

Школа «Ікенобо», де працює пані Олена, вважається першою школою розвитку ікебани та однією з найбільших. Вона була заснована у середині XV ст. на території храму Роккаку-до в м. Кіото, де розташовується й сьогодні. Пані Олена розповіла студентам про свої неодноразові візити до Кіото та показала світлини. Храм Роккаку-до в м. Кіото внесений до Списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО як найдавніший храм на території міста. Філія цієї школи працює й в Україні. Професор Ямада Мідорі очолює філію Інституту ікебани «Ікенобо» у таких країнах, як: Україна, Білорусь, Росія, Азербайджан, Вірменія, Молдова, Казахстан, Киргизстан, Туркменістан, Узбекистан і Таджикистан. Майстриня є легендою в Японії. Крім ікебани, Ямада Мідорі є авторитетним майстром не лише мистецтва ікебани, але й чайної церемонії, японського танцю і досконало володіє грою на кото – щипковому музичному інструменті, який здавна слугував у Японії для спілкування з богами. Професор має японський титул «Живе надбання нації».

Слово «ікебана» з японської мови перекладається як «живі квіти». Саме це є основою для квіткової композиції. Пані Олена підкреслила, що в будь-якій ікебані завжди мають бути присутні живі квіти, якщо їх там немає – це вже не ікебана. В процесі розмови у студентів виникло питання, чим відрізняється ікебана від тих букетів, які роблять флористи, оскільки в основі й тих, й тих живі квіти. Пані Олена пояснила, що першою важливою відмінністю між ікебаною та флористикою є власне традиція, яка у мистецтві ікебани існує з VII ст., тоді як флористика з’явилась близько 200 років тому. Крім того, при створенні композицій флористами використовуються різні квіти, які збираються у щільні букети, чого не буває в ікебані. В ікебані завжди один вид квітів, як правило, сезонних, але найважливішим аспектом є простір, який має бути між складовими ікебани.

Після розповіді пані Олена провела для студентів майстер-клас з формування ікебани в стилі «морібана». Це стиль, в якому квіти розташовуються у низькій пласкій вазі, або навіть на тарілці. Всередині цієї вази розміщується кензан – це металічний блок з голками, на яких тримаються квіти. Основними складовими для такої ікебани стали 3 гілки різної довжини та сезонні квіти хризантеми. Кожна гілка в ікебані також має значення. Найдовша гілка символізує небо та світ небесних богів. Найнижча гілка – землю і світ підземних богів. А між ними розташовується гілка середньої довжини, яка є символом людського світу. Такі 3 гілки разом символізують триєдність всесвіту.

Квіти, які пані Олена розташувала між гілками, також відіграють свою роль в композиції. Вони є своєрідними помічниками та символізують розквіт духовного життя.

Наприкінці майстер-класу пані Олена закцентувала увагу на тому, що серед українців значною мірою зросла зацікавленість до культури Японії в цілому і до мистецтва ікебани зокрема. Це пов’язано з тим, що вивчаючи ікебану, людина вчиться бачити красу в простоті та природності, а також більш поважно ставитися до природи. Олена Капранова, яка є директором туристичної агенції «Кругосвіт» та курує східний туристичний напрямок, регулярно організовує екскурсії до Японії і вже наприкінці жовтня вкотре відвідає цю «країну сонця, що сходить».

Українсько-японський центр та школа «Ікенобо» дуже активно працюють в Україні. Щороку відбувається виставка композицій їхніх майстрів, яка цьогоріч пройде у грудні та буде присвячена новорічним ікебанам. Пані Олена запросила всіх бажаючих відвідати цю виставку, де також відбуватиметься майстер-клас з формування новорічних прикрас з квітів, які, зазвичай, в період свят розміщають на вході до будинків.

Зустріч відбулась у творчій атмосфері, що сприяло більшому розумінню теми та дозволило всім присутнім оцінити красу і витонченість мистецтва ікебани та його глибоку філософічність.

Контакти
Ліцензія МОН України, наказ № 53-л від 26 квітня 2021 року